1

2

3

4

5

 

Witaminy i pierwiastki

Dla odpowiedniego rozwoju naszego organizmu potrzebne są witaminy, które występują w warzywach i owocach. Witamina A jest odpowiedzialna za nasze widzenie, a jej prekursorem jest retinol. Dużo witaminy A zawiera marchewka. Ze względu na to, że witamina A jest witaminą rozpuszczalną w tłuszczach często podaje się marchewkę skropioną oliwą. Witamina C, która występuje w cytrusach i buraczkach wpływa na naszą odporność. Zaś witamina D zawarta w mleku i jego przetworach jest składnikiem pomagającym przyswajać wapń. Ważną witaminą jest witamina K, która jest produkowana w naszych jelitach przez bakterie i bierze aktywny udział w kaskadowej reakcji krzepnięcia krwi. Oprócz witamin ważne dla naszego zdrowia są pierwiastki takie jak wapń, który buduje kości i uczestniczy w procesie krzepnięcia krwi. Ważnym pierwiastkiem jest żelazo, które jest składnikiem Hemoglobiny, która przenosi tlen. Sód i potas są pierwiastkami, które uczestniczą w tworzeniu fali depolaryzacyjnej podczas przenoszenia impulsów nerwowych.

Niezdrowy postęp

Postęp technologiczny w wielu sferach życia prowadzi do tego, aby ułatwić nam życie. Wszystko staje się łatwo dostępne dla wszystkich, szybkie i wygodne. Jednak jeśli nie będziemy umiejętnie korzystać z nowinek technologicznych może to doprowadzić do osłabienia naszego stanu zdrowia. Dostęp do transportu, a zwłaszcza samochodów dla wszystkich, bo przeciętna rodzina ma przynajmniej jeden samochód, a często nawet dwa powoduje, że ruszamy się co raz mniej. Wraz z dostępem do samochodów ludzie uzyskali dostęp do żywności w barach szybkiej obsługi i innych wysokokalorycznych dań. Korzystanie z obu dóbr rozwoju może doprowadzić do otyłości, co może powodować choroby serca, obciążać stawy, doprowadzić do miażdżycy. Dlatego warto pomyśleć o włączeniu do naszej codzienności ruchu. Możliwości jest wiele i wcale nie musimy korzystać z płatnych siłowni. Możemy biegać, jeździć na rowerze czy pływać lub skorzystać z ruchu przez zabawę z grami zaopatrzonymi w sensor ruchu lub tańcu na macie do tańczenia.

Składniki pokarmowe

Dla poprawnego funkcjonowania naszego organizmu i utrzymania odpowiedniej masy ciała człowiek powinien dostarczać w ciągu dnia odpowiednie składniki odżywcze do organizmu wraz z pokarmem. Składnikami, które są źródłem energii dla naszego organizmu są węglowodany oraz tłuszcze. Zaś składnikiem budulcowym naszego organizmu są białka, które rozkładane są na początku Białka składają się z aminokwasów, które możemy podzielić na takie które nasz organizm może sobie sam utworzyć czyli endogenne i takie, których wytworzyć nie jest wstanie, czyli egzogenne. Aminokwasy egzogenne dostarczamy z pokarmem, występują one w mięsach, ale również w soli i warzywach strączkowych na przykład groszek czy fasolka. Dlatego osoby nie jedzące mięsa powinny jeść dużo soi i roślin strączkowych, aby uzupełnić niedobór tych aminokwasów. Dla poprawnego funkcjonowania organizmu potrzebne są nam mikro i makroelementy takie jak wapń budujący kości, fluor wchodzący w skład szkliwa, czy żelazo budujące hemoglobinę.

Trawienie tłuszczy

Trawienie tłuszczy zaczyna się dopiero w dwunastnicy, ponieważ kwaśne środowisko żołądka nie sprzyja ich trawieniu. Do dwunastnicy dopływa żółć z woreczka żółciowego w którym jest magazynowana. Żółć nie jest enzymem, a jedynie pomaga trawić tłuszcze przez ich emulacje. Emulacja tłuszczu jest to jego rozbijanie na mniejsze gródki. Zwiększa to powierzchnie trawienia na której działają enzymy trawiące tłuszcze. Takim enzymem jest lipaza trzustkowa, która powoduje rozbicie tłuszczu na glicerol i wolne kwasy tłuszczowe, końcowe produkty są wchłaniane przez kosmki jelitowe do naczyń krwionośnych kosmków i odprowadzane do części organizmu. Nadmiar tłuszczu jest przez nasz organizm magazynowany w postaci tkanki tłuszczowej. Nadmiar tłuszczu człowiek powinien spalać przez wysiłek fizyczny, aby uniknąć różnych chorób. Jednak wysiłek ten musi trwać przynajmniej 40 minut, bo dopiero po tym czasie nasz organizm zaczyna spalać tłuszcze z tkanki tłuszczowej. Przez pierwsze 40 minut treningu spalamy węglowodany.

Pielęgnacja twarzy

Nasza twarz po całym dniu jest zmęczona, dlatego należy jej się relaks. Dla odpowiedniej pielęgnacji twarzy należy koniecznie zmyć makijaż. Makijaż powoduje, że nasza skóra nie może swobodnie oddychać, a pod jego warstwą mogą działać bakterie beztlenowe, które mogą powodować wypryski na naszej skórze. Naszą skórę dokładnie umytą możemy odpowiednio odżywić za pomocą maseczek, ważne jednak abyśmy zwracali uwagę na skład naszych kosmetyków i zadbali by był on bogaty w składniki naturalne, które powinny znajdować się na początku składu, a nie na końcu, ponieważ składniki są wymieniane po kolei w kolejności od dużej do małej procentowej zawartości. Jeśli chcemy być stu procentowo pewni, że nasza maseczka jest przygotowana z odpowiednich składników możemy zrobić ją samemu. W internecie jest wiele przepisów na domowe maseczki zarówno nawilżające jak i odżywiające. Naszą odżywioną skórę należy dobrze nawilżyć. Polecam do nawilżania stosowanie oleju kokosowego lub olei roślinnych na przykład oliwy z oliwek.

Uzależnienie od komputera

Gry komputerowe stały się bardzo popularne, jednak zwykłe gry nie wciągają tak bardzo, jak gry przez internet. Gry online wciągają nas jeszcze bardziej, ponieważ mamy kontakt z innymi graczami. Od gier komputerowych można się uzależnić, ludzie pozbawieni dostępu do internetu stają się agresywni. Istnieją gry, w które toczą się nawet wtedy, kiedy nie jesteśmy podłączeni do internetu, a nasz bohater, nasza postać podczas naszej nieobecności narażona jest na atak czy niebezpieczeństwo. Taka gra wciąga tak bardzo, że ludzie poświęcają życie na to aby grać, rezygnują z posiłków i trudno jest im odejść od komputera nawet na chwile. Dzieci od najmłodszych lat dostają komputery i grają w gry godzinami. Nie można doprowadzić do sytuacji, kiedy dziecko traci kontakt z rzeczywistością. Znane są przypadki uzależnień coraz młodszych ludzi, a także dorosłych mężczyzn. Czas grania powinien być limitowany, dla zdrowia dziecka. Dziecko często bardzo dobrze radzi sobie w sieci, zaś może to spowodować, że w prawdziwym życiu sobie nie poradzi.

Mniej soli

Jedzenie nadmiernych ilości słonych potraw powoduje, że szybko przekraczamy nasze dzienne zapotrzebowanie na sól. W dzisiejszych czasach sól jest nie mal wszędzie. Każdy produkt zawiera już sól, a dodatkowo, każdy element obiadu jest przez nas solony. Nadmiar soli w diecie zatrzymuje nam wodę w organizmie, a także może doprowadzić do choroby nerek. Sól może zbierać się w nerkach i doprowadzić do uszkodzenia kanalików nerkowych, w których zachodzi filtracja i produkcja moczu. Aby ograniczyć sól w naszej diecie możemy zredukować jej ilość dodawanej do posiłków. Duże spożywanie soli powoduje, że często nie czujemy już jej smaku i musimy solić więcej i więcej. Zredukowanie soli może doprowadzić do tego, że znów będziemy bardziej czuli jej smak. Poza tym podobno, gdy przez dwa tygodnie zrezygnujemy z soli nastąpi oczyszczenie naszego organizmu, co spowoduje, że nie będziemy mieli chęci na słone jedzenie. Należy jednak zauważyć, że sól występuje we wszystkich słonych przekąskach, serach a także gotowych daniach i mieszankach przypraw.

Uzupełnianie płynów

Ważnym składnikiem zdrowej diety jest spożywanie odpowiedniej ilości wody. Odpowiednia ilość wody, to ilość jaką nasz organizm traci w ciągu doby razem z potem i podczas wydalania moczu. Oszacowano, że aby uzupełnić te ubytki człowiek powinien wypijać minimum dwa litry wody dziennie. Jeśli tego nie zrobimy możemy się odwodnić. Często możemy żyć w ciągłym odwodnieniu organizmu. Pierwsze objawy odwodnienia są często ignorowane i nie kojarzone z brakiem odpowiedniej ilości wody. Często boli nas wtedy głowa, mamy suchość w ustach, nasza skóra jest sucha a ilość oddawanego moczu jest mniejsza. Nasz mocz ma ciemne zabarwienie, ponieważ jest zagęszczany. Jeśli wystąpi u nas któryś z tych objawów możemy napić się wody, co nigdy nam nie zaszkodzi. Natomiast wiele osób zamiast napić się wody w momencie gdy boli ich głowa biorą tabletkę. Woda jest potrzebna w naszym organizmie, który składa się z niej aż w siedemdziesięciu procentach. Jest składnikiem i środowiskiem do zachodzenia wielu reakcji chemicznych.

Zamienniki słodyczy

Jedzenie słodyczy powoduje, że często przekraczamy nasz limit kaloryczny, który odpowiada naszemu dziennemu zapotrzebowaniu na kalorie. Poza tym słodycze nie są zdrowe, zawierają dużo cukrów i są ubogie w witaminy, mikro i makroelementy. Zdrowszym sposobem na przekąskę będzie na pewno jedzenie owoców, ale pod warunkiem, że dobrze je wybierzemy. Nie można jest zbyt dużo winogron i bananów ponieważ zawierają bardzo dużo cukru. Dobrą przekąską będzie jabłko, można je pokroić w plasterki. Jednak powinniśmy wybierać jabłka które wyglądają naturalnie, a nie są jakby skopiowane. Lepiej wybrać małe zdrowe jabłko, niż duże chemiczne. Z owoców możemy również zrobić koktajl lub sałatkę owocową. Innym sposobem na zdrową przekąskę mogą być pokrojone marchewki lub świeży groszek, który możemy sobie łupać na filmie. Jeśli wolimy coś chrupkiego, wtedy możemy sięgnąć po orzechy różnego rodzaju, mają one dużo zdrowych kwasów tłuszczowych. Możemy jeść migdały, orzechy włoskie czy nasiona słonecznika.

Świadomość żywności

Na rynku rządzi konsument, ale tylko wtedy jeśli jest konsumentem świadomym, który zna swoje prawa, a także obowiązki producenta. Producenci bardzo często wykorzystują naszą niewiedzę i zwodzą nas napisami na opakowaniach. Na przykład zamiast ser piszą na opakowaniu śmietankowy, co powoduje, że nasza podświadomość podpowiada nam, że jest to ser śmietankowy, ale tak naprawdę w ten sposób producenci mogą nam sprzedać coś chemicznego co ser tylko przypomina. Należy zatem zawsze czytać skład naszych produktów. Jeśli zaś produkt nie ma etykiety nie wszystko jest stracone. Należy wiedzieć, że w sklepie spożywczym, w którym wędliny leżą za szybą możemy poprosić o informacje z ilu procent mięsa składa się nasza szynka. Często okazuje się, że nasza szynka nie jest nawet w pięćdziesięciu procentach z mięsa jakby nam się mogło wydawać. W przypadku owoców, na pewno możemy odrzucić te, które są równe kształtne i wszystkie wyglądają tak samo. Przy czytaniu etykiet warto zrobić sobie listę składników szkodliwych i kierować się zasadą im krótszy skład tym lepszy.